Subject: Fwd: Küsimus krediidiinfo portaalide kohta - mida teha? (Storybook OÜ spetsiifiline)
From: "Katrin Vares" <[email-masked]>
To: "[email-masked]", "Kristina Jerjomina"
Date: Tue, 11 Feb 2025 18:52:37 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Kirjutan jätkuks all oleval teemal, kuna tegime selle katse, et tühistasime 
teenuse Storybook OÜ-lt. Kuigi oleme maksnud 2 kuu teenuse eest (kuni 
19.02), siis kohe teatamise hetkel (11.02) otsustas see ettevõte meie 
krediidiskoori muuta “problemaatiliseks”. Palun vaadake all olevad infot 
seoses eelneva tegevusega.

Me teame, et kõige soodsam oleks lihtsalt neile edasi maksta teenuse eest, 
mida me ei soovi. Küll aga, sisemine põlemine ja kogu olukorra jaburuse 
tõttu tahaksin teada ka seda, kuidas sellist olukorda parandada pikemas 
perspektiivis, kõiki Eestis tegutsevaid ettevõtteid arvesse võttes.

Kirjutan lühidalt uuesti lahti probleemi ning sooviks teada, kas meie ainuke 
variant oleks seda teenust edasi tellida (taaskord rõhutan, et soovimata, 
aga sarnased ettevõtted võivad väänata oma suva järgi infot ning klientidele 
see jääb kahjuks silma) või oleks mingi muu lahendus alternatiiv?
1. Sotrybook OÜ võib ja kasutab andmeid ilma ettevõtete nõusolekuta ning 
meie silmis pressib välja teenuse ostmist.
- Ma rõhutan, et ODYL OÜ-l ei ole mitte ühtegi võlga ning me ei ole kindlati 
“riskantne” ettevõte. Alustav, meile suurte investeeringutega ning mitte 
suures kasumis, kuid mitte riskantne. Kuidas me selle probleemi avastasime, 
oli hetk, kus kliendid küsisid, miks te 99% riskantne ettevõte olete (sel 
põhjusel ostsime teenuse neilt, millega saime “vaid" 33% riskantseks. 
Tahtsime nimelt katsetada, et kui enam teenust ei osta, mis siis saab. Peale 
teenuse tühistamist oleme jälle riskantne, mis on jabur.
- Teiste inforegistritega sellist probleemi ei ole, kuna nad kuvavad infot, 
mis avalik, väga hea ja vajalik.
2. Uus, lisaprobleem: peale teenuse tühistamist saime veel üllatusliku 
lisaarve “disainteenustele” (ma saadan selle info järgmises mailis). Kuna 
selles portaalis ei ole võimalik ise muud infot lisada, siis nad nö 
“disainivad” su profiili, mille eest jagavad siis punkte ning tõstavad 
krediidiskoori oma suva järgi. Me küll ütlesime neile, et me ei soovi seda 
teenust - meie probleem on “suur, punane 99% riskante” silt, kuid jällegi, 
me ei saa ise otsustada. Märgin ära, et sellist lisapunkti teenuse ostmisel 
ei olnud mitte kuskil määratud - nad kutsuvad seda “ennetähtargsest 
tühistamiseks”. Aga kuna sellist infot nad meiega ei jaganud, siis me 
leiame, et me pea sellist arvet maksma. Küll aga, arvestades, kuidas nad 
töötavad, ei oleks ma üllatunud, kui arve mitte maksmisel nad saadavad selle 
näiteks inkassosse, seadistavad oma süsteemis “maksevõla” alla ning lisavad 
siis 100% riskantne suurelt ja punaselt, et pressida välja.

Küsimus: Kuidas end kaitsta sellise tegevuse vastu? Taaskord, ma oleme 
reslistlikud ning saame aru, et kõige odavam on meil edasi maksta nende 
teenuse eest, kuid õigluse tunne tahaks teist lahendust leida. Kui me nt. ei 
maksa seda arvet, kas meie ainuke variant on kohtus vaidlustada või on meil 
võimalik end kaitsta lihtsamalt ja soodsamalt? Kas meil oleks kuskilt 
riigiametist võimalik saada kinnitus, et selliselt ei tohi arveid teha - 
infot ja tingimusi eelnevalt jagamata ja lihtsalt arvet väljastades.

Suures pildis, kellega ja mis ministeerimist me peaks rääkima, et riik 
hakkaks reguleerima sarnaste ettevõtete tegevust? Kuna see puudutab kõiki 
Eesti ettevõtteid, siis teema on asjakohane ning ma eeldan, et me ei ole 
ainukesed, kelle tegevustele, riigi loaga, probleeme tekitatakse. Kuna kõige 
lihtsam ja odavam lahendus on neile maksta, siis ma eeldan, et seda tehakse, 
aga see ei ole ok. Me ei peaks tellima teenuseid, mida meil vaja ei ole ning 
mida me ei soovi, kuid millest me lahti ei saa mitte kuidagi.

Paluks kindlasti vastust ka selliselt tehtud arve kohta, mida eelnevalt ei 
ole kommunikeeritud - kuidas käituda?

Parimate soovidega ja ette tänades
Katrin Vares

CEO, Co-Founder

+372 56 248 851
[email-masked] <mailto:[email-masked]>
www.odylhouse.com <http://www.odylhouse.com/>

Follow us Facebook <https://www.facebook.com/profile.php?id=61552788271601> 
/ Follow us LinkedIN <https://www.linkedin.com/company/91008770>

Begin forwarded message:

From: Kristina Jerjomina - MKM <[email-masked]>

Subject: RE: Küsimus krediidiinfo portaalide kohta - kust leida seadus, mis 
neid reguleerib?

Date: 2. February 2025 at 15:42:47 GMT-6

To: Katrin Vares <[email-masked]>

Tere, Katrin!

Kuna Rahandusministeerium edastas Teie pöördumise ka Majandus- ja 
Kommunikatsiooniministeeriumile, siis selgitan, et tõepoolest, puudub 
konkreetne eriseadus või -normid, millest selliste hinnangute/skooride 
kuvamisel lähtuma peaks, ning kehtivad vaid üldised nõuded. Näiteks 
tarbijate mitteeksitamise nõue, hea usu põhimõte jm.
Lisaks sellele, mida Rahandusministeerium oma vastuses märkis, võib antud 
juhul olla asjakohane ka võlaõigusseadus, mis reguleerib muu hulgas isiku 
võimalusi juhul, kui tema kohta on avaldatud ebaõigeid andmeid. Siiski 
kuulub ka võlaõigusseadus Justiits- ja Digiministeeriumi pädevusse, mistõttu 
soovitan pöörduda nende poole.

Heade soovidega

Kristina Jerjomina
õigusnõunik
Ettevõtluskeskkonna ja tööstuse osakond
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium
+372625 6420

From: Katrin Vares <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Saturday, January 4, 2025 10:13 AM
To: Mirjam Rannula
Cc: Kärt Nemvalts <=?utf-8?Q?K=C3=A4rt_Nemvalts?=>; [email-masked] 
<mailto:[email-masked]> ; Marie Allikmaa; [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Subject: Re: Küsimus krediidiinfo portaalide kohta - kust leida seadus, mis 
neid reguleerib?

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere, Mirjam

Aitäh kõne ning selgituste eest.

Ma lubasin ka lisada info, mis saime peale esimese arve maksist teenuse eest 
:)

Kui veel 16.12.2024 seisuga olime 99% riskantne, siis 17.12.2024 seisuga 
oleme “Tunnustatud turvaline partner” (sertifitseeritud)m kõrge 
maineskooriga ning ainult 33% riskantne. Kõige jaburam on see, et nüüd on 
meil ka 5/5 hinnang (seda “Storybooki” enda poolt - lisasin peale makset 
saadetud maili manusesse) ning seda on meile turundatud kui: "PS! ODYL OÜ´l 
on kõrge maine ka klientide hulgas - keskmine hinnang 5/5 palli. :)” 
Storybook ei ole kindlasti meie klient ning julgelt ütlen, et 5/5, meeldiv 
kogemus neil kindlasti ei olnud, kuna me ei olnud sõbraliku tooniga ning 
sellest saadi kindlasti nii telefonis kui meilides aru.

Saime lisaks ka kinnituse, et kui me pidevalt oma “läbipaistvusega” 
tegeleme, siis kindlasti saame ka meie krediidireitingu “korda”. Ehk siis, 
me eeldame, et kui me edasi maksame teenuse eest, mida me tegelikult ei vaja 
ega soovi, siis 2025 saame kenasti suurepärase skoori.

Ärimudelina (SEO tõstmise fookusega), ma täitsa mõistan, miks selliselt asju 
tehakse, kuid kahjuks meie näite puhul oleme eneseteadmatult, ning enda 
arvates kõike õigesti tehes, sattunud väga tobedasse olukorda. Kõik teised 
portaalid, kus avalik info on ettevõtete kohta - mitte ühtegi probeelmi ei 
ole.

Storybook OÜ vastus meie soovile meid nö “kustutada” kõigest maine- ja 
krediidiskoorist oli: "Täpsustame, et andmeid ma oma süsteemidest ei 
kustutata, kuna tegutseme krediidireitingu agentuurina ja vastutame oma 
kasutajate ees usaldusväärse ja ajakohase informatsiooni pakkumise eest. 
Meie tegevuse eesmärk on toetada läbipaistvust ja ettevõtjate 
usaldusväärsust ärikeskkonnas, mis on kasulik nii ettevõtetele kui ka 
koostööpartneritele. Kõik ettevõtjad ei eelista Krediidiinfot ja teisi 
sarnaseid keskkondi, kus avalikult kättesaadav info on piiratud ning oluline 
teave on saadaval üksnes tasu eest.”  Teatmikust, Krediidiinfost jt, kust me 
ise üldiselt infot vaatame, saab sama kvaliteetse info, majandusaasta 
aruanded ja muud. Eraklient, kes pole olnud ettevõtja, kahjuks aga ei jaksa 
või ei oska vaadata kaugemale kui “99% riskantne” ning “-xxx maine”. Sel 
põhjusel ka teenuse pidime ostma.

Me kavatseme ühe arve veel neile maksta ning siis teenuse lõpetada ning huvi 
pärast näha, mis siis juhtub. Anname siis uuesti tagasisidet. Kui teil on 
huvi, võin edastada ka muud e-meilid mainusena, mis Storybook OÜ-ga 
vahetasin.

Parimate soovidega ning head uut aastat soovides,
Katrin Vares
ODYL OÜ
56248851

On 3. Jan 2025, at 12:22, Mirjam Rannula <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere!

Pöördusite Rahandusministeeriumi poole sooviga saada selgust, kas 
infoportaali tegevus on õigusaktidega reguleeritud.

Infoportaali-teenus ei ole finantsteenus. Tegemist on reguleerimata 
majandustegevusega ehk majandustegevusega, mida ei ole seadusest tulenevate 
nõuetega piiratud. See tähendab, et puudub konkreetne eriseadus või -normid, 
millest infoportaali teenust osutav ettevõtja lähtuma peab. Laienevad üksnes 
üldised nõuded, mille täitmine on kohustuslik kõikidele ettevõtjatele 
(raamatupidamislikud, maksualased jms). Majandustegevuse nõuete puudumine 
tähendab ühtlasi seda, et puudub ka riikliku järelevalve teostaja, kelle 
poole asjakohaste nõuete rikkumise korral pöörduda.

Seega saame vaid möönda, et Rahandusministeeriumi valitsemisalas ei ole 
kehtestatud õigusakti, mis kirjeldatud olukorda reguleeriks ja mida saaksime 
selgitada.

Küll aga edastame Teie pöördumise täiendavalt kahele ministeeriumile, kelle 
valitsemisalaga võiks antud juhul olla puutumus:

1.	Justiitsministeerium, kes saab selgitada ebaausa konkurentsi keeldu, mis 
on sätestatud ebaausa konkurentsi takistamise ja ärisaladuse kaitse seaduses 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/107122018002>  ning võimalikke 
õiguskaitsevahendeid;
2.	Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium, kes vastutab 
ettevõtluspoliitika kujundamise ja elluviimise eest.

Soovin Teile head uut ja edukat aastat!

Lugupidamisega

 <http://www.fin.ee/> 
 <http://> 

Mirjam Rannula

nõunik | Finantsteenuste poliitika osakond

56467227 | [email-masked] <mailto:[email-masked]>

Rahandusministeerium | Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn | www.fin.ee 
<http://www.fin.ee/>

From: Katrin Vares <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: Tuesday, December 17, 2024 5:02 PM
To: RAM Info
Subject: Küsimus krediidiinfo portaalide kohta - kust leida seadus, mis neid 
reguleerib?

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Meil on mure seoses viimase paari nädala jooksul välja tulnud probleemiga: 
väidetavalt on meie ettevõte, ODYL OÜ, inforegistri andmetel 99.5% 
tõenäousega maksevõimetu või minemas 12 kuu jooksul likvideerimisega (all on 
screenshot ODYL OÜ krediidireitingust www.inforegister.ee 
<http://www.inforegister.ee/>  lehel).

Kontekst:

Me oleme arendusele ning ekspordile suunatud ettevõte ning siiani panustanud 
palju ressurssi arendustegevustesse. Kune toode on meil just valmis saanud 
(2024 augustis), oleme seda lõpuks saanud müüma hakata ning oleme leidnud 
end juba mitu korda positsioonist, kus potentisaalne klient või 
koostööpartner küsib, et miks te “riskante” ettevõte olete. Me isegi ei 
kujuta ette, kui palju see meil suuremas pildis on kliente eemale lükanud, 
kuna me ei tea, mis hetkest me nö riskantsed oleme ning ilmselt kõik ei küsi 
otse, et “mis teil toimub”? Tänase seisuga on 384 profiili külastanut, 
ilmselt rohkem kui mõni on oma arvamust kujundanud läbi inforegister.ee 
lehel.

Ma tahaks mainida, meil on Maksuametis 3/3 skoor maksukuulekusele ning oleme 
kõike korrektselt teinud. Samuti pole me võlgu ühelegi tarnijale.

Lahenduse otsimine:

Kirjutasime, rääkisime www.inforegister.ee <http://www.inforegister.ee/> 
inimesega, millest see tuleb ja kuidas probleemi lahendada. Tuleb välja, et 
selleks, et me saaksime maineskoorile +1500 punti, mis omakorda hakkab meie 
krediidiskoori parandama koheselt, tuleb meil nende teenus osta, mille nimi 
on storybook.ee <http://storybook.ee/>  ja inforegister.ee 
<http://inforegister.ee/>  bränditurunduse tegemine, mis väidetavalt tekitab 
usaldusväärsust ning siis tõstab meie reitingut. Meie eest siis lisatakse 
meie kodulehe aadress, sotsiaameediakontod ja siseturudnusartiklid nende 
portaalidesse. See teenus on meile hetkel -50% ja  €19/kuu.

Probleem:

Me leiame ei ole sobilik, et me peame ostma endale kuskilt brändinut, mis 
meid absoluuteselt ei aita, selleks, et inimesed ära ei ehmuks suurte 
punaste numbrite peale, mis meie seisukohast võetuna, ei vasta mitte kuidagi 
tõele.

Lisan ka mõne detaili:
Nad väidavad: "Ettevõtte reiting Inforegistris tõuseb sarnaselt SEO-le 
Google’is, mis näitab usaldusväärsust ja aktiivsust. Nii nagu SEO tõstab 
veebilehe positsiooni otsitulemustes, kajastab ka Inforegister sellist 
aktiivsust positiivse reitinguga.”

1. Süsteemis ei ole võimalik ise “brändingut” teha. Kui me ise sooviks olla 
aktiivsed, siis paraku see ei ole võimalik, kuna kasutajatel ei ole võimalik 
ise infot/artikleid/sisendit luua. Ehk siis, ma väidan, et see ei tööta nagu 
SEO, kuna SEO sisu loome me ise ja näiteks oma veebis,  www.odylhouse.com 
<http://www.odylhouse.com/> , hetkel väga edukalt.
2. Kui me ostame “brändingu” €19/kuus inforegister.ee 
<http://inforegister.ee/> -lt, siis me saame +1500 punkti kohe mainele 
juurde ja meie reiting hakkab kasvama (küll aga, see kasvab ajas, et me ikka 
kindlasti kuutellimust ei katkestaks).

Mida siis teha:

Kui teiste ettevõtjatega rääkida, siis põhimõtteliselt kõik ütlevad, et nad 
inforegister.ee <http://inforegister.ee/> -d ei vaata praktiliselt kunagi, 
kuna informatsioon ei ole kvaliteetne. Küll aga eraisikud, kes ei tea, 
kuidas see portaal toimib, vaatavad ja partnerid välismaalt satuvad sinna 
peale, kuna inglise keeles on nende SEO Eestis olevatest krediidiinfo 
portaalidest kõige tugevam. Me katsetasime VPN-iga erinevaid riike ning 
esimesena tuleb Googlist paraku välja just inforegister.ee 
<http://inforegister.ee/> .

Konsulteerisime ka juristiga, kellel kogemust kohtutäituri juurest nende 
süsteemidega. Ta ei oska muud soovitada kui kohtusse minna. See ka ei ole 
ok, kuna paraku sinna ajalist ja rahalist ressurssi suunata üldse ei taha ja 
ei jaksa. Mainekahju tekitamine kuidagi ilmselt ei korvaks seda ressurssi, 
isegi kui õnneks läheks.

Riigiteatajast me ei leidnud otsides neid ridu, mis reguleeriks sarnaseid 
asutusi. Samas, see mõjutab igat Eesti ettevõtet.

Nüüd meie küsimus: Eeldades, et rahandusministeerium tegeleb selle 
valdkonnaga - kust leida regulatsioon, mis täpsustab, mis infot võivad 
krediidiinfo portaalid kasutada ning kuidas seda presenteerida? Meile, 
näitena, on hetkel osutunud see suureks probleemiks, kuna informatsioon ei 
ole objektiivne ja tekitab palju pahandust. Ilmselt veel mõnele teisele, 
peale ODYL OÜ. Me ka nüüd ostsime nende teenuse ära, kuna meil pole midagi 
muud hetkel teha ning me peame selle reitingu heaks saama. Ju siis laheneb, 
kuna vastus tuli: "Hästi võtame asja töösse aga kinnitan, et Teil ei ole 
vaja üleliigselt muretseda, oleme veendunud, et saame mitmete tegevuste 
kaudu aidata parandada Teie reitingut”.

Tunneme, et selline ärimudel ei ole aus ning kui riigi poolt on luba sellist 
teenust peale suruda, siis sooviks mõista, kuidas. Küsides nende töötajalt - 
ei osatud kommenteerida.

Ette tänades

Katrin Vares
ODYL OÜ
56248851

P Säästa loodust ja ära prindi seda e-kirja!
  _____

Käesolev e-kiri võib sisaldada asutusesiseseks kasutamiseks tunnistatud 
teavet.
This e-mail may contain information which is classified for official use. 
<PastedGraphic-2 .png><PastedGraphic-3 .png>